Har en Xperia Z2 just nu, mycket fin telefon med grym batteritid, och då kör jag oftast utan Stamina-läget.
Hade en HTC One (den gamla) innan, men batteriet var ganska kasst och jag hatade UIn efter ett tag. Lyckligtvis är man ju inte nödvändigtvis låst till en UI på Android, så jag körde in Nova launcher på den. Det fungerade ett tag, men telefonen buggade ibland, vet inte riktigt vad det berodde på, ungefär som om den fick slut på RAM ibland. Återställde men problemet dök upp efter ett tag igen.
Byggkvallan var dock awesome, likaså de inbyggda högtalarna. Perfekt om man vill visa något lulzigt klipp på Youtube för andra.
Jag ville ha en telefon med samma styrka som HTC One:s högtalare, då fick det bli Z2an, vilken jag är mycket nöjd med. Vattentätenheten bryr jag mig inte så mycket om, men trevligt om man vill fappa i duschen antar jag. Skärmarna är ungefär likvärdiga, alltså bland det trevligaste som finns. Z1ans skärm är inte av samma klass, men vad jag förstår har den skärmen fått onödigt mycket kritik, det handlar ju mest om dålig betraktningsvinkel.. men 9 ggr av 10 hålls telefonen riktad mot ens nylle och inte någon annans.
Samsung har jag inte varit något stort fan av, verkar göra ganska plastiga telefoner.
Hade en Nexus (Samsung Galaxy Nexus) innan. Tyvärr var den väl föråldrad redan när den kom ut på marknaden för den blev sjukt trött efter ganska kort tid. AMOLED-skärmarna är snajsiga, men ganska batterihungriga. Och ett varningens ord för AMOLED, får du en lazy pixel på en sådan skärm så lyser den med full styrka (alltså ljusare än vad övriga skärmen är inställd på), fick byta en Nexus pga det.
Skaffar du en Xperia rekommenderar jag å det grövsta att du skaffar den magnetiska dockningsstationen, skitsmidigt att bara lägga den i dockan när den ska laddas, slipper man hålla på och flippra med luckorna i mörkret. Finns piratverror så man inte behöver betala Sonys premium-pris, även om jag beställde originalet.