Alright, nu kan jag utveckla mina åsikter i ärendet lite grann.
En totalt fri arbetsmarknad fungerar inte. Det har vi sett bevis på i historien. Men att dela ett företag måste alltid vara en sista utväg, speciellt när det rör sig om giganter. Att skapa en tät vägg mellan två delar av ett företag kan ha stora konsekvenser på ekonomin överlag.
Detta är en välmående bransch med konstanta innovationer och nya företag som växer otroligt snabbt. Samtidigt vänder den snabbt. För inte alltför länge var Apple på väg att gå i konkurs, och Microsoft överröste dem med pengar, för om Apple gått i konkurs hade Microsoft blivit tvungna att dela företaget. Apple klarade sig som bekant väldigt bra. För inte särskilt länge sedan skrev en viss författare en bok gällande sju framgångsrika företag i branschen och hur de lyckats bli framgångsrika. Idag genererar den boken mer intäkter än alla sju företagen tillsammans. Poängen är; denna industri svänger mycket på egen hand.
För bara en handfull år sedan kom alla exemplar av Windows med Internet Explorer. Detta innebar att Windows användare ofta använde IE även om det inte var det bästa alternativet på marknaden, och att IE således fick för stor marknadsandel. Lösningen var att tvinga Microsoft att visa fler alternativ, och således när man installerar Windows idag möts man med en lista av webbläsare. Resultatet är att Microsoft måste sträva efter att förbättra sin egen webbläsare och få folk att använda den för att den är bäst för dem. Även här var jag delad: å ena sidan är både Windows och IE varumärken tillhörande Microsoft, å andra sidan är det en bra kompromiss som förhindrade en monopolsituation och lyfte fram konkurrensen. EU anklagar Google för att "manipulativt" få dess användare att använda andra Google-tjänster; ett argument jag delvis har svårt att förstå eftersom alla företag givetvis jobbar på det sättet.
Microsoft stöttar idag EU parlamentets attacker på Google, i övrigt ifrågasätts operation i USA, men strunt samma, det hör inte alltför mycket till frågan. Jag tror att det kan få starka konsekvenser om Google delas, och det kan även få industrin att stanna till något. Det som bör göras är att införa kvoteringar och andra hjälpmedel. En monopolsituation är inte bra, men att straffa ett företag för att deras sökmotor är överlägset bäst på marknaden genom att dra en skalpell rätt genom företaget är fel väg. Jag har aldrig gillat den typen av operationer.